Interactief voorlezen

weer

Spelenderwijs de taal verwerven

Kinderen leren taal in veilige en interactieve contexten waarin veel wordt gepraat.Voorlezen is een belangrijke manier om taalinteractie te stimuleren. Regelmatig met kinderen lezen heeft al vanaf jonge leeftijd een positief effect op het ontwikkelen van woordenschat en leesvaardigheid.

Interactief voorlezen op scholen kan op verschillende manieren, afhankelijk van de behoefte van de behoefte van de leerlingen, leerlingen worden ingezet. Het kan zowel als de verrijking van kritisch luisteren als uitbreiding en het aanleren van de woordenschat voor NT2 kinderen worden aangeboden. het voorlezen worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van kinderen gestimuleerd.

Centraal staan ​​emoties en omgaan hiermee. Als verwerking wordt een creatief opdracht aan gekoppeld.

Tijdens het voorlezen ga ik met de kinderen in gesprek over het boek en emoties die spelen. Ik bespreek het boek met de kinderen met visueel materiaal vooraf, tijdens en achteraf.

Doordat kinderen mogen reageren op het boek, ontwikkelt een soort zijn (mondelinge) taalvaardigheden en onthoudt verschillende kernwoorden. Meestal herkennen de kinderen situaties uit hun eigen leven en mogen ze vertellen. Interactief voorlezen is meer dan alleen vragen stellen en antwoord geven. Het is een luister en denk activiteit.

Doelen

  • kinderen informeren
  • kinderen herkennen situaties uit het boek
  • kinderen kunnen een verhaal voorspellen
  • kinderen leren emoties te herkennen, benoemen, accepteren en op een gezonde manier te uiten 
  • nieuwe woorden aanleren
  • zinsbouw in het Nederlands oefenen

 

Voor meer info bekijk onze website of neem direct contact op met Marijana Sore  0624265227 of mail ons naar