Verwerven Nederlandse taal (NT2)

weer

Spelenderwijs de taal verwerven

Kinderen leren taal in veilige en interactieve contexten waarin veel wordt gepraat.Voorlezen is een belangrijke manier om taalinteractie te stimuleren. Regelmatig met kinderen lezen heeft al vanaf jonge leeftijd een positief effect op het ontwikkelen van woordenschat en leesvaardigheid.

Interactief voorlezen op scholen kan op verschillende manieren, afhankelijk van de behoefte van de leerlingen, ingezet worden. Het kan zowel als de verrijking van kritisch luisteren als uitbreiding en het aanleren van de woordenschat voor NT2 kinderen aangeboden worden. Door het inlassen van interactieve momenten tijdens het voorlezen worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van kinderen gestimuleerd.

Centraal staan emoties en omgaan hiermee. Als verwerking wordt een creatief opdracht aan gekoppeld waarin aangeboden woorden terugkomen.

Tijdens het voorlezen ga ik met de kinderen in gesprek over het boek en emoties die daarin spelen. Ik bespreek het boek met de kinderen met visueel materiaal vooraf, tijdens en achteraf. Doordat kinderen mogen reageren op het boek, ontwikkelt een kind zijn (mondelinge) taalvaardigheden en onthoudt verschillende kernwoorden. Meestal herkennen de kinderen situaties uit hun eigen leven en mogen ze hierover vertellen. Interactief voorlezen is meer dan alleen vragen stellen en antwoord geven. Het is een luister en denk activiteit.

Doelen

  • nieuwe woorden aanleren
  • zinsbouw in het Nederlands oefenen
  • kinderen informeren
  • kinderen herkennen situaties uit het boek 
  • kinderen kunnen een verhaal voorspellen
  • kinderen leren emoties  herkennen, benoemen, accepteren en op een gezonde manier  uiten 

Voor meer informatie neem contact op met Marijana Sore 0626918719 of mail ons naar